zondag 19 juni 2011

Handleiding webwandeling

Handleiding webwandeling molens

Deze webwandeling is bedoeld voor kinderen van de middenbouw van de basisschool. De kinderen leren veel over molens wanneer ze deze webwandeling maken. De website www.moleneducatief.nl wordt daarbij door de leerlingen gebruikt. De webwandeling eindigt met het maken van een bouwplaat van een molen. Het is handig om deze van te voren klaar te leggen, zodat de kinderen na het maken van het werkblad direct aan de slag kunnen. Hieronder vind u een antwoordmodel van het werkblad.

Antwoordmodel werkblad

Naam:……………………………………

Datum:……………………………………

Webwandeling molens

Vandaag gaan we aan de slag met het onderwerp molens met behulp van de website www.moleneducatief.nl. Maak de opdrachten en lees goed wat de bedoeling is. Je komt dan vanzelf op de juiste delen van de website terecht waar je de informatie kan vinden die je nodig hebt. Veel molenplezier!

Opdracht 1: Ga naar de website www.moleneducatief.nl en schuif je muis op het vakje leerlingen, daarna schuif je met je muis een stukje naar boven en klik je op het vakje spelletjes in de blauwe balk. Klik op het spelletje ‘molen memory’ en speel dit 1 keer.

Opdracht 2: Schuif weer met je muis naar het vakje leerlingen in de blauwe balk en schuif met je muis omhoog naar het vakje spreekbeurtinformatie. Klik daarop. Lees de tekst onder het kopje ‘Alles over molens’ en beantwoord de volgende vragen.

  • Waarvoor worden molens gebruikt? Schrijf zoveel mogelijk antwoorden op!

  • Malen van graan; pompen van water uit een meer of polder; molens die een product maken voor de industrie, zoals zaagsel, papier, olie, mosterd of verf.

  • Wat zorgt ervoor dat een windmolen gaat draaien?

  • Wind.

  • Wat zou er dan voor zorgen dat een watermolen gaat draaien?

  • (Stromend) water.

    Opdracht 3: Klik met je muis op het vakje ‘Wat zegt de molen?’ in de lichtblauwe balk onder het woord spreekbeurtinformatie. Lees de informatie goed! Maak daarna de volgende opdrachten.

  • Waarom gaven molenaars met hun molen berichten door?

  • In de tijd dat men nog geen telefoon radio en televisie had, was dit een snelle manier van berichten aan de bewoners van een dorp door te geven.

  • Schrijf onder ieder molen op het werkblad de juiste stand op. Kies uit: Vreugdestand, rouwstand, korte ruststand, lange ruststand, spoedstand en feeststand.



  • Bovenste molens van links naar rechts: rouwstand; feeststand; lange ruststand.
    Onderste molens van links naar rechts: spoedstand; vreugdestand; korte ruststand.

    Opdracht 4: Schuif je muis op het vakje leerlingen in de donkerblauwe balk en schuif met je muis omhoog naar het vakje spelletjes. Klik daarop. Klik vervolgens op het spelletje ‘Wat zegt de molen?’ en speel dit spelletje 1 keer.

    Opdracht 5: Sluit de website af door rechtsboven in je scherm op het rode kruisje te klikken. Lever je werkblad in bij de leerkracht en vraag om de bouwplaat van een molen. Knutsel deze in elkaar. Veel succes!

    Klik op onderstaande link en print de bouwplaat voor de leerlingen uit.
    www.moleneducatief.nl/upload/Bouwplaat_wipmolen.pdf

    1 opmerking:

    1. Het plaatje met de molens klopt niet, door de 2 afwijkende molens.
      (Lange ruststand = Spoedstand en Feeststand = Korte ruststand ? )
      Zie: http://www.moleneducatief.nl/flash/watzegtdemolen/watzegtdemolen_v2.swf

      BeantwoordenVerwijderen